Fujiflm gjorde noe dramatisk med mellomformatmarkedet da GFX 50S ble lansert i 2016. Det var det første digitale mellomformatkameraet som hadde en pris mange hadde råd til, og en bruksmåte som gjorde det enkelt å bruke, i motsetning til hvordan mellomformat hadde vært til da.
Siden den gang har de lansert en modell rettet mot gatefoto, GFX 50R, med samme bildebrikke og prosessor, en flaggskipmodell, GFX 100 med 16-bits farger, 100 megapiksler og IBIS, og i vår lanserte de en mindre og billigere utgave av GFX 100, GFX 100 S, med stort sett akkurat de samme spesifikasjonene, men som var 2/3 av vekten og litt over halve prisen.
Blanding av GFX5 0S og GFX 100S
I dag har Fujifilm lansert det femte kamerahuset i serien, GFX 50S II. Dette blir en slags lillebror til GFX 100S, i samme kamerahus, men til en betydelig lavere pris.
GFX 50S II blir altså langt mer kompakt enn GFX 50S, men det får den samme bildebrikken. Men utenom bildebrikken er det veldig mye som er likt GFX 100S. Det er den samme prosessoren, samme søker, samme skjerm, samme batteri osv. Bildestabilisatoren i huset er forbedret, og kan nå kompensere for inntil 6,5 trinn. Autofokus skal være den samme som i GFX 100S, men med forbedrete algoritmer, så den skal være bedre enn det du har i GFX 100S i dag (men forbedringene kommer nok til GFX 100S også ganske snart). Bildestabilisatoren bukes ikke bare til å kompensere for håndbevegelser, men demper rystelser fra lukkeren, og forbedrer autofokusen. I tillegg støtter kameraet 200 megapikslers hi-res-bilder.
Med 50 megapiksler og 14-bits farger, vil du ha en vesentlig mindre filstørrelse å jobbe med enn på GFX 100S. Etterbehandling vil dermed kreve mindre av redigeringsutstyret, og lagring vil kreve mindre plass. Færre piksler gir også større piksler som kan gi mindre støy og større dynamikkomfang. Likevel er det utrolig å jobbe med 16-bits bildefiler, så det er litt synd at Fujfilm ikke fikk til å inkludere det. Denne bildebrikken har heller ikke 4K video, og såpass langsom utlesning at seriebildehastigheten begrenser seg til 3 bilder pr. sekund. Men Fujifilm er avhengig av at Sony lager bildebrikkene de trenger, og så er det naturligvis et prisspørsmål.
Prisen på dette nye kameraet er nemlig satt til hyggelige 44 999 kroner for kamerahuset. Det er 21 000 mindre enn for GFX 100S, og da er det kanskje ikke så mye å ofre allikevel.
Kameraet vil også bli levert i kit med et nytt, kompakt kit-objektiv, GF 35-70mm f/4.5-5.6 WR. Kittet vil koste 49 999,- og det er billigere enn det du får selv GFX 50R med objektiv for. Vi er med andre ord nede på et prisnivå og en størrelse der du finner en god del fullformatkameraer.
GF 35-70mm f/4.5-5.6 WR
Objektivet er værbeskyttet, puster lite og gir største forstørrelse på 0,28x (35cm minste fokusavstand). Dessverre har Fujifilm måttet ofre blenderringen for å få ned størrelsen, men du kan stille blenderen fra et hjul på kameraet. Vekten er 440g, og kombinert med kamerahuset som veier 900, blir dette et system det ikke er noe problem å gå rundt med.
Fujifilm er de eneste som satser på mellomformat for massene. Hasselblad har noen rimelige modeller, men de er langt dårligere spesifisert når det kommer til autofokushastighet, responstid, IBIS og mye annet som bidrar til å gjøre kameraet lett å bruke til hverdags. Og det er nettopp på det området Fujifilm briljerer. Prisen er en ting, men brukervennligheten er på nivå med «vanlige» kameraer. Kombinert med fantastisk optikk og Fujifilms imponerende fargeteknologi, gir disse kameraene en bildekvalitet som ikke står tilbake for noe i våre dager. Med større bildebrikke får du større og/eller flere piksler, som gir større dynamikkomfang eller mer detaljer eller begge deler.
Fujifilm GFX 50S II kan leveres fra slutten av september.
Det kommer flere objektiver.
Fujifilm har også oppdatert veikartet for objektiver. De melder at det neste år kommer et normalobjektiv, 55mm f/1.7, deretter en vidvinkelzoom (20-35mm) og det vil også dukke opp et tilt/shift objektiv i 2023. Det siste er gode nyheter for arkitekter. Vi håper de gjør litt som Canon, og legger inn en anstendig makrofunksjon, for shift er gøy å jobbe med på makro. Lite informasjon er tilgjengelige for disse objektivene ennå.
Ny firmware for GFX 100 og GFX 100S
Fujiflm melder at det i oktober vil komme en firmwareoppdatering for GFX 100 og 100S, som gir støtte for Blackmagic RAW til ekstern opptaker. Sammen med F-Log og ProRes RAW, som kom i fjor, gjør dette kameraene til svært kraftige verktøy for video.
Siden den gang har de lansert en modell rettet mot gatefoto, GFX 50R, med samme bildebrikke og prosessor, en flaggskipmodell, GFX 100 med 16-bits farger, 100 megapiksler og IBIS, og i vår lanserte de en mindre og billigere utgave av GFX 100, GFX 100 S, med stort sett akkurat de samme spesifikasjonene, men som var 2/3 av vekten og litt over halve prisen.
Blanding av GFX5 0S og GFX 100S
I dag har Fujifilm lansert det femte kamerahuset i serien, GFX 50S II. Dette blir en slags lillebror til GFX 100S, i samme kamerahus, men til en betydelig lavere pris.
GFX 50S II blir altså langt mer kompakt enn GFX 50S, men det får den samme bildebrikken. Men utenom bildebrikken er det veldig mye som er likt GFX 100S. Det er den samme prosessoren, samme søker, samme skjerm, samme batteri osv. Bildestabilisatoren i huset er forbedret, og kan nå kompensere for inntil 6,5 trinn. Autofokus skal være den samme som i GFX 100S, men med forbedrete algoritmer, så den skal være bedre enn det du har i GFX 100S i dag (men forbedringene kommer nok til GFX 100S også ganske snart). Bildestabilisatoren bukes ikke bare til å kompensere for håndbevegelser, men demper rystelser fra lukkeren, og forbedrer autofokusen. I tillegg støtter kameraet 200 megapikslers hi-res-bilder.
Med 50 megapiksler og 14-bits farger, vil du ha en vesentlig mindre filstørrelse å jobbe med enn på GFX 100S. Etterbehandling vil dermed kreve mindre av redigeringsutstyret, og lagring vil kreve mindre plass. Færre piksler gir også større piksler som kan gi mindre støy og større dynamikkomfang. Likevel er det utrolig å jobbe med 16-bits bildefiler, så det er litt synd at Fujfilm ikke fikk til å inkludere det. Denne bildebrikken har heller ikke 4K video, og såpass langsom utlesning at seriebildehastigheten begrenser seg til 3 bilder pr. sekund. Men Fujifilm er avhengig av at Sony lager bildebrikkene de trenger, og så er det naturligvis et prisspørsmål.
Prisen på dette nye kameraet er nemlig satt til hyggelige 44 999 kroner for kamerahuset. Det er 21 000 mindre enn for GFX 100S, og da er det kanskje ikke så mye å ofre allikevel.
Kameraet vil også bli levert i kit med et nytt, kompakt kit-objektiv, GF 35-70mm f/4.5-5.6 WR. Kittet vil koste 49 999,- og det er billigere enn det du får selv GFX 50R med objektiv for. Vi er med andre ord nede på et prisnivå og en størrelse der du finner en god del fullformatkameraer.
GF 35-70mm f/4.5-5.6 WR
Objektivet er værbeskyttet, puster lite og gir største forstørrelse på 0,28x (35cm minste fokusavstand). Dessverre har Fujifilm måttet ofre blenderringen for å få ned størrelsen, men du kan stille blenderen fra et hjul på kameraet. Vekten er 440g, og kombinert med kamerahuset som veier 900, blir dette et system det ikke er noe problem å gå rundt med.
Fujifilm er de eneste som satser på mellomformat for massene. Hasselblad har noen rimelige modeller, men de er langt dårligere spesifisert når det kommer til autofokushastighet, responstid, IBIS og mye annet som bidrar til å gjøre kameraet lett å bruke til hverdags. Og det er nettopp på det området Fujifilm briljerer. Prisen er en ting, men brukervennligheten er på nivå med «vanlige» kameraer. Kombinert med fantastisk optikk og Fujifilms imponerende fargeteknologi, gir disse kameraene en bildekvalitet som ikke står tilbake for noe i våre dager. Med større bildebrikke får du større og/eller flere piksler, som gir større dynamikkomfang eller mer detaljer eller begge deler.
Fujifilm GFX 50S II kan leveres fra slutten av september.
Det kommer flere objektiver.
Fujifilm har også oppdatert veikartet for objektiver. De melder at det neste år kommer et normalobjektiv, 55mm f/1.7, deretter en vidvinkelzoom (20-35mm) og det vil også dukke opp et tilt/shift objektiv i 2023. Det siste er gode nyheter for arkitekter. Vi håper de gjør litt som Canon, og legger inn en anstendig makrofunksjon, for shift er gøy å jobbe med på makro. Lite informasjon er tilgjengelige for disse objektivene ennå.
Ny firmware for GFX 100 og GFX 100S
Fujiflm melder at det i oktober vil komme en firmwareoppdatering for GFX 100 og 100S, som gir støtte for Blackmagic RAW til ekstern opptaker. Sammen med F-Log og ProRes RAW, som kom i fjor, gjør dette kameraene til svært kraftige verktøy for video.
Plansjen viser hvordan mellomformat gir bedre oppløsning enn fullformat.
Den kommende 55mm f/1.7, som dukker opp i 2022.